piatok 10. júna 2011

Včelky v Návsí

Jak jsem Vám při své návštěvě sliboval, že se ozvu a dám vědět, jak to dopadlo, posílám teda konečně nějaké informace. Jako u mnoha dalších jste ve mně probudil zájem o jednoduché formy  včelaření. Během zimy a brzkého jara jsem postupem času vyhrazoval své volné chvilky stavbě úlů. Výsledkem byl jeden úl warré a jedná medná kráva nebo chcete-li keňan. Minimum nářádí a dřevo("co dům dal") se postupem času proměnily ve dva včelí příbytky. Míry nejsou ideální. Nástavky warré úlu maji na výšku jen asi 15 cm a medná kráva je, jak jsem zjístil podle plánků na biobees.com poměrně o dost větší. Úly jsem někdy během dubna umístil na kmeny, které zbyly po starých stromech na naší zahradě.


Nedočkavě jsem potom čekal, až mi konečně některý z oslovených včelařů zavolá, že má roj. Květen utekl jako voda a i akáty co rostou před barákem odkvetly a já jsem začínal být čím dál více zklamaný z toho, že ještě pořád včelky nemám. Tuto neděli jsem se však konečně dočkal a "vyfasoval" jsem od jednoho známého hned dva roje najednou. Dva nástavky se včelama uvnitř ve mě probudily obrovské nadšení. Hned navečer jsem se pustil do osazení medné krávy. Byla to moje první práce se včelama a přiznám se, že jsem se pro jistotu navlíkl od hlavy až k patě. Vzal jsem si napomoc i bráchu, který plnil roli hlavního rosiče. Po otevření nástavku včelky visely v hroznu zespod víka -  byl to ohromný pohled. Včely jsem setřásl do úlu a zbytek z rámku a nástavku na náběh z desky. Včelky poslušne pochodovaly a já se postupně osmělil a sundal jsem kuklu i rukavice. Ani jedno žihaldo. Bylo už skoro tma a tak jsem nechal druhé včelky až na další den. To už jsem šel "odvážně" jen tak nalehko v kraťasech. Opět bez žihalda.




Včelkám dávám roztok 1:1. V úlu warré je to pohodlnější. Tvoří ho teď tři nástavky. Včelky jsou v prostředním kde začly postupně budovat. Nad loučkami s dílem je kousek překližky a na ní miska se slámou a roztokem. V medné krávě jsem si "chytře" vymyslel krmítko z pet láhve připevněné horizontálně k jedné loučce. V láhvi byly otvory a sláma a roztok jsem doléval zkrz díru v loučce. No nápad úplně k ničemu. Včelky začaly budovat dílo kolem láhve a navíc se jich pár utopilo když jsem dolíval roztok. Láhev jsem teda odstranil a dal jim na dno stejnou misku jako do warré . Snad už to teď bude dobré. 











Jen mě trochu trápí mravenci a počasí, ale to zas asi není až taková hrůza. Jinak pozorovací okno na medné krávě je opravdu super věc. Když mám čas, koukám tam denně i 10x. Ve warré okénka bohužel nemám, ale vyřešil jsem to podle pana Chandlera očkama na protějších stranách nástavku, které při kontrole otevřu a zjístím jak na tom včelky s dílem jsou. Zatím teda docela bídně, je to roj slabší než v medné krávě a když byly poránu stažené do hroznu byly s bídou poloviční velikosti. Těm v MK to jde docela pěkně. Staví asi na 7 loučkách a k mému překvapení tak jak mají. Nejde přes ně sice moc vidět,ale nejvzdálenější a nejmenší plást jde hezky po loučce a tak doufám, že ty ostatní taky. Jen asi první čtyři loučky jsou s páskem mezistěny, ostatní mají jen drážku zalitou voskem, tak jsem zvědavý jestli to včelky i nadále udrží v lajně.







Jinak jsem v euforii po osazení obou úlů postavil za jedno dopoledne ješte jednu MK podle pana Chandlera. Jenom trošku kratší, protože mi nevyšly desky. Tak doufám, že ji taky ještě letos zabydlím. Taky semi zalíbily příbytky pro samotářské včely a tak jsem na zkoušku jeden vyrobil své přítelkyni k narozeninám. Letos si založila bylinkovou zahrádku a domeček už zdárně plní svůj úkol.









Tak to by snad bylo prozatím všechno. Teď už jen krmit, čekat, kochat se a doufat, že dostatečně narostotu aby zvládly zimu. V příloze Vám posílám pro ilustraci pár fotek. Omluvte prosím kvalitu fotek, jsou z mobilu. Přeju hodně zdaru! S přátelským pozdravem Tomáš Stefek.




1 komentár:

  1. Dalsi hobby vcelar :] super. Jenom u medne kravy bych uprednostnil studenou stavbu pred teplou.

    OdpovedaťOdstrániť