štvrtok 1. marca 2012

BIO - logická cesta

Čítal som veľa štúdií ako sa mám vysporiadať s varroa problémami mojich včiel. Prístupy vyhovujúce včelárom sú vo svete naozaj veľmi odlišné. Nakoniec som dospel k presvedčeniu, že chémia len zhoršuje problém, pretože včelár, ktorý menežuje svoje včely z čisto finančných záujmov, chová rezistentných roztočov a varroa neudržateľné včelstvá. Iný prístup ponúkajú štúdie, ktoré sa zaoberajú otázkou, čo je dobré pre včely. Prirodzené vedenie včelstiev nie je novinka, ale zriedkakedy tento štýl včelárenia včelári praktizujú, alebo vôbec. V podstate je to podobný spôsob včelárenia, ktorý používali naši dedovia na prelome 19. a 20. storočia. Pre mňa je dôležité mať otvorenú slobodnú myseľ pri hľadaní poznania, ktoré som pre všeobecne uznávané postupy nemohol vidieť skôr a ideológia malobunkového včelárenia začala priťahovať moju pozornosť z jej praktickej hodnoty, ako vylepšiť situáciu v počtoch klieštika na udržateľnej úrovni vo včelstvách. Takže moje znalosti a predpoklady riešení, ktoré sa objavujú na obzore, mi len pomáhajú a na prírodné včelárenie sa vôbec nepozerám tragicky, preto do tohoto štýlu "vedenia" včelstiev dávam veľké množstvo pozitívnej energie aj bez vedeckého základu a výskumných prác. Rešpektujem nápady ostatných v ich vlastnom rozvoji. Ja však robím niečo, čo považujem za ľudské a argumenty, ktoré ma presvedčili, uvádzam na mojom blogu. Vynikajúci dokument, v ktorom je včelársky výskum podložený praxou, napísal Jindřich Boháč, v ktorom pre každého úplne zrozumiteľne vysvetľuje jednoduchosť chovu včiel a v záverečných kapitolách nabáda k ekologickým postupom. Stačí len preštudovať!
Postupy vo včelárskej praxi sa za posledných sto rokov nezmenili. Ide len o filozofiu v štýle včelárenia. Moje jarné postupy pri včelárení sú také isté ako postupy našich dedov na prelome 19. a 20. storočia, len som si ich prispôsobil môjmu štýlu Warre. Pred storočím včelár v koši na jar odrezal spodnú časť plátov, aby mohli včielky stavať trúdie dielo. Vo včasnej jari nevyrušoval včelstvo rozoberaním plodiska.




Ja po jarnom prelete podstavím pod plodisko, na dno, nízky nadstavok a trúdí plod z neho vyrežem po zaviečkovaní. Opakujem to dovtedy, kým včely majú chuť trúdie dielo stavať. Dva plodiskové nadstavky Warre sú približne také veľké ako jeden desaťrámikový nadstavok slovenskej národnej miery "B". Nemanipulujem s plodiskovými plástami, ale s celými nadstavkami.

Dva decilitre sirupu, naliateho na horné trámiky plástov, dvakrát do týždňa, robí v rozvoji včelstva, v jarných dňoch s nepriaznivým počasím, zázraky. Ideálny je vo vode rozriedený med v pomere 1:2.





Keď rozkvitne vŕba rakyta, ako top nadstavok položím nízky box, aby som včelstvu rozšíril priestor na stavbu panenského diela a ukladanie jarného medu. S rozkvitnutými ovocnými stromami príde trvalejšia znáška, vtedy pod nízky top box s jarným medom postavím vysoký medník.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára