sobota 5. júna 2010

Rámik Warré modifikácia "B".

Je niekoľko modifikácií úľa Warré, ktoré vychádzajú z potrieb samotných včelárov, z potreby kombinovať niekoľko technologických postupov pri opatrovaní včelstiev v sezóne a v neposlednom rade aj z potreby rešpektovať národné zvyklosti a legislatívu. Pôdorys úľovej zostavy je väčšinou zachovaný, zmena býva vo výške boxov. Moja modifikácia úľa Warré vychádza zo slovenskej národnej rámikovej miery "B". Legislatíva na Slovensku vyžaduje včeláriť v úľoch s rozoberateľným dielom, preto som začal v mojom Warré úli kombinovať polovičné rámiky s plecnatými drevenými rámikmi s výškou bočnej latky 275 mm.
Môj rámik Warré "B" má vonkajší rozmer 280 x 275 mm. Je plecnatý so šírkou pleca 35 mm. V hornej latke je drážka hlboká 5 mm a zaliata voskom. Na kompletovanie rámikov mi slúži úplne jednoduchý prípravok. Medzistienky nepoužívam. Celé rámiky zebrujem s polovičnými a aj s trámikmi. Na uvoľnenie trámikov som si pozváral nôž, ktorý je podobný nožu na vyrezávanie nerozoberateľného diela z košov.

   
Postup pri kompletovaní rámikov je jednoduchý. Najskôr pozalievam drážku v hornej latke rámikov. Používam pri tom pájkovačku, ktorou roztápam vosk z medzistienky rovno do drážky. Na spájanie jednotlivých dielov rámika nepoužívam sponky, ale dôverujem klasickému kladivu a klincom. Viac podrobností postrehnete na videozázname.


Untitled from Milan Bencúr on Vimeo.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára