utorok 15. júna 2010

Inšpekcia stavania panenského diela včelstvom.

V tejto sezóne sa mi vyrojili dve včelstvá. Prvý roj som osadil do kláta, ktorý som urobil v skorej jari z dutého polena a bude slúžiť ako prírodné observatórium na pozorovanie života včielok v dutine stromu. Samozrejme, že sa budem snažiť pomáhať mu ak to bude potrebné. Typické včelie hniezdo v prírode má tvar pozdĺžnej valcovitej dutiny v strome, ktorú včely obsadia. Objem takejto dutiny sa pohybuje medzi 30. a 60. litrami. Dutina býva vysoká okolo 150 cm a jej priemer býva asi 23 cm. Hniezdo včiel v prírode má zvyčajne rovnaký tvar a veľkosť. Včelstvo v mojom prírodnom úli určite využijem aj na znášku pre mňa, teda tak, ako ostatné produkčné včelstvá.
Druhý roj ma potrápil viac. Vyšiel z úľa až trikrát. Mal som to šťastie, že som bol vždy pritom keď sa rojili. Predpokladám, že v každom prípade s inou novou matkou. Keď vyletel prvý krát matku som v rojáku našiel a utratil. Roj som vrátil do materského úľa odkiaľ vyletel. V materskom včelstve som pred osadením odstránil deväť matečníkov a nechal iba jeden. Asi som niektorý matečník prehliadol, lebo po týždni roj z úľa opäť vyletel. Je možné, že prvý krát so starou matkou vyleteli aj mladé matky a tie sa s rojom dostali späť do úľa. Tu na blogu mám aj videozáznam z tejto udalosti. Tentokrát som roj osadil do nového úľa Warré. Po troch dňoch som zistil, že slabo lieta a keď som úľ otvoril tak ten bol prázdny, na dvoch rámikoch vystavané dielo veľkosti dlane a na ňom hŕstka včiel. Poprezeral som okolie včelnice a našiel som ho v tráve asi dvadsať metrov od úľov. V noci bola búrka, zmokol a ráno ochotne napochodoval z trávy kde sedel rovno do vedľa postaveného úľa. Úľ s rojom som postavil na miesto kde stál pred tým. To bolo pred dvanástimi dňami. Dnes som ho len zbežne skontroloval. Roj postavil na každom rámiku v dvoch nadstavkoch Warré krásne robotníčie dielo s prírodnými bunkami. Vôbec som ho nekŕmil, ešte nemá úplne dostavané plásty, ale zásoby do nich už ukladá. Len ma znepokojuje, že matka ešte nekladie. Neobjavil som ani jedno vajíčko.
Moja skúsenosť s B/Warré hybridným úľom je len tá najlepšia. Pri tejto technológii je výhodnejšie venovať sa tvorbe zmetencov ako odložencov, pretože zmetence a roje dokážu postaviť priam bezchybné prírodné robotníčie dielo v celom nadstavku a to sa dá každoročne využívať pri obnove diela vo všetkých včelstvách. V Amerike je pre produkčné včelstvá bežne používaný osem rámikový štandardný Langstroth. Vybavenie tejto úľovej zostavy môže byť upravené tak, aby plnila viac funkcií úľa Warré. Úľ môže byť riadený ako kompromis oboch metód, ako štandardný Langstroth alebo modifikovaný Warré, teda, ako potrebujete.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára