piatok 31. mája 2013

Che GueBee★☭

TBH Apirevolúcia bola zahájená! Umožňuje každému slobodne zmýšľajúcemu priateľovi prírody postaviť si svoj vlastný originál trámikový úľ, v ktorom môžu žiť včely bez používania pesticídov na ich vlastnom voskovom diele s prírodnými bunkami. Nie som teda včelár, nevčelárim, len spolunažívam so včielkami, som priateľ včiel žijúcich na prírodnom diele v trámikových úľoch. 
Včelstvo bez zásahu nežije ani vo voľnej prírode. Dovolím si tvrdiť, že predátori oveľa viac zasahujú do života voľne žijúceho včelstva v prírode, ako včelár v úli pri vedení včelstiev počas sezóny na včelnici. Včely sú proste nenahraditeľné a príbehy s nimi v sezóne neopakovateľné. V marci musí včelár urobiť prvé kroky pri vedení včelstiev a vytvoriť východiská pre ich nerušený rast. V apríli začína zábava so včelstvami. V máji zbierate roje a robíte odložence. V júni sa venujete matkám a medobraniu. V júli sa zo včelára stáva dobyvateľ parazitov. V auguste treba včelstvám doplniť zimné zásoby a zabezpečiť kľud pre nerušený vývoj zimných včiel. V septembri a októbri musíte dokončiť ten zvyšok, čo včelár nestihol pri včelách po letnom slnovrate. Cez zimu sa včelár venuje vzdelávaniu, práci v dielni a po zimnom slnovrate prípravám materiálu na novú sezónu.


Dobrý večer pán Bencúr, dnes sme priniesli od nášho známeho náš prvý roj. Boli sme preň podvečer, nechali sme ho napochodovať priamo do úľa zloženého z dna a dvoch nadstavkov. Roj bol podľa mňa dosť veľký, tu je foto už v priebehu osídľovania, dosť veľká časť už bola vnútri. Ten vrchný malý som použil len na pricviknutie sieťky, viezol som to potom v aute stiahnuté dohromady pásom.
Hneď zavčasu ráno ich pôjdem umiestniť na stanovisko, zatiaľ nocujú na terase.
Mimochodom, ďakujem ešte raz za rady pri osadzovaní toho prvého roja, zatiaľ je tam, sirup odoberá, tak sa mu snáď darí... Tibor Líškay, Banská Štiavnica



Z vlastnej skúsenosti môžem skonštatovať, že včelár sa venuje s rovnakou starostlivosťou prezimovanému slabochovi aj tomu najvitálnejšiemu včelstvu na včelnici. Myslím, že s rojením včelstiev mám dosť skúseností a za mojej praxe som odpozoroval len to, čo naši predkovia dávno poznali pri ich včelárení bez zásahu, že častokrát prvoroj, a drobné poroje spravidla vždy neprežijú zimu, ale druhák je pravidelne tým najviac životaschopným včelstvom.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára