nedeľa 17. júla 2011

Prirodzený roj alebo umelý roj?

Veľakrát mi bola položená otázka, či sa moje divoké včielky v úli Warré často roja. Viem, že takú otázku môže položiť iba včelár, ktorý je ovplyvnený názorom z literatúry o priemyselných formách včelárenia, že vyrojené včelstvo nevyužije znášku a to znamená stratu na mednom výnose. Treba si uvedomiť, že v prírodnom včelárení včelár neriadi včely, že roj je dar. Aký je dôvod, prečo včelári robia umelé roje a odložence? Plod je takisto dar. Čím to je, že včelárov niečo núti robiť protirojové opatrenia? 
Moje divoké včely sa roja takmer každý rok. Ak to môžem posúdiť, nie je to tak často ako v tradičných úľoch bez protirojovej prevencie. Je to voľba včiel, nie moja. Nerobím žiadne protirojové opatrenia, pretože chcem roje. Potrebujem zazimovať čo najväčší počet včelstiev. Roje s mladými matkami sú pre mňa na jar istotou. Všimnite si, že roje so starými matkami odletia ďaleko od rodného úľa. Mladé matky sadnú s rojom bližšie ku včelnici. Mladá matka znamená nové genetické nastavenie vo včelstve. Stará matka je minulosť, preto roj s jej génmi odlietí ďaleko, na nové miesto. Keď sa na to pozriete bližšie, zistíte, že to príroda veľmi inteligentne zariadila, keď staré gény postúpi ďalej, do nového regiónu a pre udržanie zdravého potomstva ponecháva čerstvé gény na rodnej včelnici. Každopádne, stratiť roj prvák so starou matkou nie je tragédia a postarať sa o neznámy roj, ktorý priletel do vašej záhrady, podobne. Vymeniť si roje s priateľom zo susednej dediny bude pre vašu včelnicu len užitočné.
Úľ Warré je navrhnutý tak, že včelstvo v ňom zimuje v dvoch nadstavkoch a v sezóne ho včelár rozšíri na štyri boxy. Ja používam štyri nadstavky pre produkčné včelstvo v úľovej zostave Warré. Vždy mám v zálohe náhradné debničky, dná a strechy, ktoré použijem v období rojenia na osadenie rojov. Ako pravidlo doporučujem mať dvojnásobný počet nadstavkov v porovnaní s produkčnými včelstvami, ktoré si chcete na jar ponechať. Napríklad, ak chcete mať v sezóne jedno včelstvo, postavte si o tri boxy viac. Ak si chcete udržať dve včelstvá, musíte mať štyri nadstavky navyše. Ja pravidelne zimujem aspoň šesť včelstiev, z nich sú na jar tri alebo štyri produkčné rodiny a stačí mi osemnásť nadstavkov.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára