utorok 1. novembra 2011

Ešte jedna metóda prírodného včelára

Keď som sa pred rokmi rozhodol nasmerovať moje včelárenie čo najbližšie k prírode, tak začiatočnícke riešenia s prirodzenou stavbou diela nefungovali dobre. O starodávnych postupoch včelárenia som nevedel absolútne nič, aj preto pokusy na veľkých rámikoch 420/275 v slamených úľoch nesplnili moje očakávania. Nevedel som, napríklad, o takých detailoch, že za normálnych okolností treba z piatich rojov urobiť tri rodiny, aby včely dobre obsadili dutinu úľa a postavili kompletné prirodzené dielo. 



Zmenil som myslenie a postavil som si úle z dosky hrubej 25 mm, s vnútornou dľžkou nadstavku 435 mm, ktorý je vysoký 146 mm a zmestí sa do neho 10 rámikov. Dnes viem, že debničku stačí stavať na 8 rámikov. Vynikajúca úľová zostava, ktorá úplne zmenila moje myslenie včelára, pri ktorej som pochopil čo od mojich včiel vôbec chcem, aké úle mám stavať a ktorú metódu vedenia včelstiev používať.





Po deviatich sezónach môjho včelárenia na prírodnom diele si dovolím vyvodzovať závery, ktoré môžu byť na prospech ostatným milovníkom včiel. Metóda viacnadstavkového včelárenia sa dá využívať v každej vertikálnej úľovej zostave bez ohľadu na výšku rámika. To znamená, že nikto nemusí meniť dĺžku svojej zaužívanej rámikovej miery. Dôležité je za akým účelom sa rozhodnete včeláriť. Ak chcete zabezpečiť svoju rodinu kvalitným domácim medom, potom vám stačí tri až päť rodín v úľoch Warré, ktoré vám v sezóne poskytnú potrebné množstvo medu s čo najnižšími nákladmi. Ak uvažujete včeláriť na prírodnom diele s cieľom, že vám prírodné včelárenie prinesie aj nejaké peniaze do rodiny, potom musíte uvažovať aj o podmienkach vedenia včelstiev v štandardných, čo najnižších úľových boxoch. Rysy včelárenia, na prírodnom diele klasickým postupom, si môže každý ujasniť na rozkreslenej metodike.
Ako som už spomenul, 8-rámikové nadstavky sú tak akurát, ich vhodná výška je 146 mm. Teplotu v úli stanovuje jeho povala, čo je hlavnou myšlienkou v konštrukcii tohto úľa, pretože včely majú možnosť za každého počasia v chladnom ročnom období skorej jari prechádzať z akéhokoľvek miesta v dutine úľa cez veľmi nízke rámiky k hojným zásobám s potravou. Postupným rozširovaním úľového priestoru veľmi nízkymi nadstavkami v skorej jari nedôjde k prudkému ochladeniu plodiska a teplo v úli udržia včely oveľa ľahšie ako pri rozširovaní priestoru vysokými nadstavkami. To je dôležité pre všetky klimatické oblasti. Celý pracovný postup, rozkreslený na obrázku, sa odvíja od kvitnutia jednotlivých rastlín a znášok z nich. Aby sa do kvitnutia agáta včelstvo nevyrojilo, môžete ho rozdeliť a v čase kvitnutia slnečnice tieto dve včelstvá spojíte. Medný výnos zostane zachovaný, získate mladú matku, alebo rozšírite počet svojich včelstiev. A to všetko bez manipulácie s rámikmi.
Našiel som na ruskom anastáziafóre jednoduchý spôsob výroby rámikov s úzkovysokou hornou aj dolnou latkou, ktoré sú vynikajúcim riešením pre včelárenie na prírodnom diele, bez medzistienok. Spodnú hranu hornej úzkovysokej latky rámika stačí potrieť roztopeným voskom a včely budú stavať v rámiku rovné dielo. Premostenie hornej latky s dolnou slúži včelám ako rebrík pri stavbe prírodného diela a zároveň účinne spevňuje panenskú voskovú stavbu.
Považujem za užitočné informovať o zhode mojich skúseností s praxou prírodných včelárov v zahraničí, čoho dôkazom sú ich informácie na zahraničných internetových stránkach.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára