nedeľa 27. septembra 2009

Zrušenie spodných boxov Warré

V poslednú septembrovú nedeľu som využil krásne počasie babieho leta na odobratie spodných boxov v mojich úľoch Warré. Je to konečná operácia s touto úľovou zostavou, ktorú je vhodné urobiť nejneskôr v októbri, teda v období babieho leta. Na túto prácu som využil môj zdvihák na úle.

Práca mi šla od ruky, rýchlo a bez akéhokoľvek vyrušovania včelstiev. Robil som to po rozplynutí hmly, na poludnie a včielky ani netušili, že s ich obydlím niekto manipuluje.



Taký jednonohý, dvojramenný elevátor na úle je skutočne vynikajúcou včelárovou pomôckou. Má dobrú stabilitu, pri manipulácii s úľom nebalancuje a včelárovi ušetrí veľa včelích bodnutí. Tento zdvíhač úľov využívam počas celej včelárskej sezóny a musím konštatovať, že pri práci s ním som neutŕžil ešte ani jedno žihadlo. Odobratie najspodnejšieho boxu je jednoduché a pohodlné.

Vo zdvihnutých dvoch nadstavkoch bude včelstvo zimovať a na kontrolu jeho stavu stačí pohľad zdola.


Po odobratí spodného boxu spustím plodisko na celozasieťované dno a tým je manipulácia s úľom ukončená.

Odobratú debničku som skontroloval a z obrázka je zrejmé, že včielky dôkladne vytesnili v úli všetky škáry propolisom. Konce trámikov sú bohato zalepené čistým tmelom.
 

Aj keď spodné nadstavky nie sú vystavané dielom dokonale, myslím si, že mojich osem rodín úspešne zvládlo prechod z klasického langstrotha na technológiu Warré. Zaujímavým zistením pre mňa je, že včely vyhrýzli pásiky medzistienok na všetkých trámikoch a vodítkom pre stavbu diela kolmo na letáč im poslúžila iba drážka v trámiku. Do budúcnosti budem vedieť, že pásiky medzistienok sú na trámikoch nepotrebné, stačí zaliať drážku voskom.

Od letného slnovratu vystavalo všetkých osem čeladí po dva osemtrámikové nadstavky panenského diela a ten tretí, najspodnejší, bol vo všetkých prípadoch nedokončený. Na jar však poslúžia ako slušný základ pri stavbe nového diela.
 
Klasické plstené alebo textilné uteplivky sa pri tejto technológii nepoužívajú. Na  celoročné uteplenie stačí vzduchový vankúš, ktorý zároveň slúži  ako povalové kŕmidlo. Odobratý najspodnejší nadstavok nemusíme skladovať, môžeme ho položiť na vzduchový vankúš. Tam  nebude nikomu prekážať. Podobne  naložíme aj so štvrtým nadstavkom.


Po hravo zvládnutej práci je pre mňa odmenou krásny pohľad na plne obsadené plodisko v dvoch boxoch . Včielky budú zimovať na šestnástich plástoch Warré 300x200 mm, čo zodpovedá približne desať rámikovému nadstavku klasickej miery "B" 420x275 mm. Dúfam, že pokojne prezimujú.



 

1 komentár: