sobota 2. apríla 2016

Peľochyt

Nie som zástancom odoberania peľu včelám. Je to predsa ich chlieb. Už niekoľko rokov mám v sklade odložených pár peľochytov. Nikdy som ich nepoužil. Nemám s odoberaním peľu žiadnu skúsenosť. Túto jar pozorujem, že mi v dvoch rodinách včely húfne lietajú cez očká. Na ostatných úľoch očká nemám. Dolný letáč používa len pár včiel. Tak som sa rozhodol niekoľko dní odoberať peľ založením peľochytov na očká - horné letáče. Peľ chcem len pre vlastnú potrebu. Snáď za pár dní tie dve rodiny dáko zvlášť na výžive neukrátim. Na ruských včelárskych stránkach som si všimol, že tam včelári odoberajú peľ zakladaním peľochytov na očká úľov. Také riešenie, podeliť sa so včelami o peľ, sa mi zdá celkom rozumné. Najskôr nechám včelám aspoň dva týždne voľný priechod cez peľochyty. To, aby si zvykli na nový tvar letáča. Keď bude v prírode viac zdrojov peľu, potom mriežky na peľochytoch sklopím a začnem s odberom.
Niekde som čítal, že peľ treba odoberať vo všetkých včelstvách naraz. Ak by tomu tak nebolo potom sa údajne lietavky vžobrú do susedných úľov, ktoré sú bez peľochytov. Ale ja to risknem s odoberaním peľu len v dvoch rodinách na jednom úli. Kamarát ma ubezpečil, že môj druh peľochytu nebude nútiť včely vžobrať sa do susedných rodín.








3 komentáre:

  1. Tento "letáčový" typ peľochytu ste si vyrobili, či sa dá niekde kúpiť? To množstvo peľu je z jedného včelstva (fotka4)? Za aké dlhé obdobie?

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Kúpil som cez internet od Baraníka http://www.baranik.sk/sk/vcelarske-potreby/ule-a-doplnky-k-ulom/2214/letacovy-pelochyt-komplet-38cm-htm
    Nikdy som peľ neodoberal, neviem za aký čas naplnia ten šuflík. O mesiac to budem vedieť. S odberom začnem tak o dva týždne.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Dobrý deň, chcem sa spýtať ako dopadol váš pokus s letáčovým peľochytom na očku? Ja som túto sezónu (2016) tiež pokusne založil podobný peľochyt na očko (bolo to jednoduchšie ako založiť to na letáč ) , ale nemal som veľký úspech. Nechcel som totiž zavrieť hlavný letáč aby som včely príliš neobmedzil a oni sa veľmi rýchlo prisposobili. Ak mali nasadený peľochyt lietali cez letáč ak som peľochyt otvoril a letáč zavrel za pár hodín lietali uz cez peľochyt a tak dokola ... takže som ich nevedel donútiť aby lietali cez peľochyt pri otvorenom letáči alebo inom očku ... :)

    OdpovedaťOdstrániť