štvrtok 1. decembra 2011

Slanina vzor Adidas

Je mi ľúto, že cez zimu trochu zanedbávam môj blog v písaní informácií. Dúfam, že niektorí z vás využijú možnosť preskúmať niektoré staršie príspevky. Netreba dodávať, že včely odpočívajú zimným spánkom. Celodenné aj nočné nízke teploty okolo nuly sú dobrým znamením pre ich pokojné zimovanie.
Také pomenovanie príspevku o slanine zaváňa dnešnou dobou, ale pri postupe s jej výrobou som sa držal receptu starého otca. V hypermarkete sa mi vždy oči zastavia na dobre vyzerajúcej údenej slanine. Keď neodolám a kúpim si jeden vákuovo zabalený kúsok doma som vždy sklamaný, pretože špongiová, v pare uvarená kvalita a chuť, má veľmi ďaleko od domácej samovýroby. Chladné obdobie adventného času na začiatku zimy využívam na zdĺhavú domácu výrobu tejto tradičnej dedinskej pochúťky.
Kúpil som bôčik s kosťou. Mäsom prerastená slanina je skutočnou pochúťkou. Mäsitých častí na slanine chcem mať čo najviac, preto som čo najšetrnejšie zbavil bôčik kostí a chrupaviek. Vznikne ozdobený pôlt slaniny, ktorý svojim vzorom pripomína logo značky Adidas. Slaninu som natrel soľou, rascou, korením, cibuľou a cesnakom. Jednotlivé kúsky som položil v dvoch vrstvách na seba do nádoby s rovným dnom, aby pôlty slaniny boli rovné a nedeferomovali sa. Soľ veľmi rýchlo uvoľní zo slaniny šťavu. Každý deň som kúsky slaniny prekladal medzi sebou. Pritom som dbal na to, aby bola koža spodného pôltu ponorená do rôsolovitej šťavy na dne nádoby. Mäsitú časť v hornej vrstve položeného pôltu slaniny som niekoľkokrát cez deň polieval vzniknutým rôsolom. Po sedemnástich dňoch prekladania a polievania pôltov slaniny rôsolom som slaninu opláchol vo vode, rôsol som z nádoby vylial a na čas od večera do rána som nasolenú slaninu ponoril do studenej vody. Ráno som slaninu nechal na chvíľu odkvapkať od vody a v zohriatej udiarni som ju začal údiť. Údenie som rozdelil do dvoch dní. Vraj je vhodné údenie prerušiť, nechať slaninu cez noc vychladnúť a na druhý deň v údení pokračovať. Slaninu treba údiť do citrónovo žlta asi osem hodím. Takto po domácky pripravená pochúťka rozvonia celú komoru a každému poteší chuťové poháriky. Zajtra si musím naostriť vreckový nožík.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára