pondelok 16. januára 2017

Fotoaparát - včelárova pomôcka

Fotoaparát nosím vo vrecku často. Zachytím s ním neopakovateľné chvíle na mojej včelnici. Keď sa s odstupom času k fotografiám vrátim, vzniknú zaujímavé príbehy zo života mojich včiel. Fotografia tiež vypovedá o tom čo sa počas roka v úli robí. Fotografia mi pomáha pozorovať život včelstva v sezóne. S pomocou fotografie viem predpokladať a určovať zásahy vo včelstvách.
Mám na fotografii zdokumentované príbehy dvoch včelstiev. Obe včelstvá začínali v rovnakom čase, v máji 2015. Príbeh týchto dvoch včelstiev napovie pozornému sledovateľovi veľa o tom ako dokážu včely prežívať bez chemických zásahov včelára v úľoch.


Prvý príbeh je o včelstve, ktorého matka začínala na mojej včelnici v auguste 2014.

Matku som pridal do už zazimovaného včelstva. V ležanoch zimujem včelstvá na všetkých rámikoch. Včely nezužujem. Výmena matiek bola úspešná. Včelstvo prežilo zimu 2014/2015 bez ťažkostí.



Na jar 2015, 6. mája, sa včelstvo vyrojilo. V úli zanechalo 12 rámikov so zaviečkovaným plodom a 4 rámiky s krásnymi rojovými materskými bunkami. Roj som osadil do nového úľa a z vyrojeného včelstva som urobil 4 odložence s dcérami po matke od Leoša Dvorského.


Jeden zo spomínaných odložencov sa po oplodnení mladej matky ešte v máji vyrojil. Roj bol veľký ako päsť. Osadil som ho do starého ležana. Obsadil dve uličky. Do letného slnovratu postavil dielo na štyroch rámikoch.


O roj sa treba starať. Treba ho kŕmiť aby postavil nové dielo.

Začiatkom júla mal roj už dve generácie mladých včiel a obsadal sedem rámikov novopostaveného diela.

Do augusta 2015 som z roja v dvoch uličkách pripravil na zimovanie vitálne a silné včelstvo.

V polovici októbra chodili rabovať prázdne úle v okolí. Letáč mali zarosený ako po znáške. Váha s vedľajším úľom stúpala nahor. Bolo teplé počasie, aj plodovali.


Na jar 2016 včelstvo ďalej rástlo a v polovici apríla včely obsadili celý priestor ležana.


V máji 2016 bol úľ plný včiel až praskal vo švíkoch. Včelstvo sa pripravovalo na rojenie.


Primárny roj včely vyslali 19.mája 2016. Chvíľu lietal ponad včelnicu a asi po 5. minútach sa vrátil do úľa. Také správanie včiel ma potešilo. Nemusel som roj striasať z konára. Bol to veľký roj. Včely pri návrate do úľa sadali aj po tráve pred letáčom.


Neváhal som a hneď som otvoril úľ. Plásty s plodom som preložil na polovicu úľa kde bol ešte zatvorený letáč. Letáč som otvoril a takto urobený odloženec som oddelil priehradkou od druhej polovice úľa. Druhú polovicu úľa som vyplnil medzistienkami. Rojace sa včely vošli do úľa a medzistienky postavili v priebehu týždňa. Asi po troch týždňoch som priehradku odstránil a včelstvá som spojil. Celé leto včely lietali z dvoch letáčov. Rok 2016 bol chudobný na znášku. Prevažná väčšina včelárov ani nevytáčala med. Medníky boli suché a včelstvá museli prikrmovať celé leto. Toto včelstvo však donieslo 30 kg medu.


V auguste 2016 som včelstvo preložil do nového úľa. Tentokrát do nadstavkového Jednotného úľa na 8 rámikov v nadstavku. Včelstvo som zazimoval v dvoch nadstavkoch.


Začiatkom decembra 2016 zimný chumáč včiel sedel v prednej časti úľa vo všetkých uličkách. Z obrazu na podložke vyplýva, že včely zimujú pokojne. To bol stav dva týždne pred zimným slnovratom.


Zima 2016/2017 je oveľa chladnejšia ako boli tie predchádzajúce. Teplota nevystupuje nad nulu už od začiatku decembra. Prišla aj nefalšovaná trojkráľová zima s teplotami pod - 30°C. 
Po mrazivých dňoch s - 30°C v noci a celodenných mrazoch som chcel vedieť čo v mojich Jednotných úľoch včely robia. Podložky sú primrznuté k podlahe úľa. Po prednej stene úľa nastekala voda, kraj podložky navlhol a primrzol. Zo spodných latiek rámikov visia ciagle zamrznutej vody. Poväčšine v úľoch je v jednej uličke na podložke zamrznutá voda a vyhodené larvy plodu. Ani sa mi veriť nechce, že o troch kráľoch a v treskúcej zime môžu včely na Orave plodovať. Hoci len v jednej uličke.
Zdá sa, že včelám je to jedno či zimujú v Piešťanoch alebo na Orave. Každý rok je iný a pri včelách sa učíme celý život.


Príbeh druhého včelstva je podobný. Včelstvo začínalo ako veľký odloženec s 10. plástami v máji 2015. Mladá matka sa narodila z rojovej materskej bunky. Je to matka našej dedinskej miešaniny. Odloženec som osadil do šuflíkového úľa zadováka. Ten úľ je usporiadaný dvojpriestorovo, dolu je plodisko a hore je medník.
Včelstvo som v lete 2015 zakŕmil v dvoch nadstavkoch. Včely si však vybrali na zimovanie dolný nadstavok.


Hneď po jarnom prelete 2016 sa včely presťahovali do horného nadstavka a začali tam plodovať.


Začiatkom mája bol úľ preplnený včelami.


Včelstvo sa vyrojilo 22. mája 2016. Roj som osadil na pôvodné miesto odkiaľ vyletel a nadstavil som mu medník. Včely postavili nové plodisko a doniesli 20 kg medu.
Z plodových plástov, ktoré roj zanechal v úli, som urobil odloženec v novom úli.


Toto včelstvo som tiež preložil do osem rámikového Jednotného úľa. Zimuje v dvoch nadstavkoch. Z úľovej podložky vyplýva, že aj pôvodom naše jasenovské včely začali po zimnom slnovrate plodovať v jednej uličke.

Fotoaparát a poznámkový zošit sú na včelnici vynikajúcim pomocníkom. Na fotografiách a popísaných stránkach sa nachádza o každom včelstve množstvo podobných príbehov.




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára