sobota 14. mája 2016

Protirojové opatrenia

Po rokoch včelárenia včelár zistí, že každá včelárska sezóna je iná, a každý rok je včelár prírodou a včelami prinútený postupovať inakšie. V niektorej včelárskej literatúre som čítal, že včelstvo sa podľa množstva hojnosti a sily svojho rastu rozhoduje už v období letného slnovratu, ešte pred zazimovaním, či v budúcej sezóne vyšle roj alebo nie. A vlaňajšie včelstvá boli zazimované skutočne vo výbornej kondícii, mali až prebytok zimných zásob a stavy klieštika vo včelstvách boli veľmi nízke. Zima bola mierna ako v stredomorí. V takom prípade proti rojeniu nefunguje nič, ak včelár neskoro zasahuje do včiel. Všetky moje včelstvá, vo warrečkach aj čechoslovákoch, v ležanoch aj zadovákoch, v nadstavkových úľoch aj kolenáčoch, v dvojpriestorových aj viacnadstavkových úľových zostavách, sa túto jar rojili. Obdobie hojnosti prišlo skutočne zavčasu keď počas kvitnutia vŕby rakyty pribudlo na váhe vyše 20 kg a po odkvitnutí rakyty je váha vyrovnaná. Čo včely donesú, to aj spotrebujú. Práve teraz kvitnú jablone a v predchádzajúcich rokoch sa u nás včelstvá zvykli rojiť asi týždeň až dva po odkvitnutí ovocných stromov. Protirojové opatrenia tejto jari nezabrali. Cítim sa ako učeň, ale s mojou filozofiou prírodného včelárenia som zároveň rojom rád, pretože moje včelstvá sú prirodzeným spôsobom omladené. Roje som vrátil späť do úľa z ktorého vyleteli. Z jedného včelstva som daroval roj kamarátovi a z vyrojeného včelstva som urobil tri menšie odložence. Z ostatných vyrojených včelstiev som urobil veľké, dvojnadstavkové odložence. V ležanoch budem asi o tri týždne pokračovať metódou dvojmatkového včelárenia so spoločným federálnym medníkom na materskej mriežke, a v nadstavkových úľoch spojím odložence s rojmi. Počas letnej znášky to budú znáškovo zrelé včelstvá s dostatkom lietaviek. Všetky odložence zároveň odchovajú mladé matky, takže budem mať možnosť v jeseni zazimovať v materinci pár matiek na troch alebo piatich rámikoch, čo bude ako prípadná rezerva matiek cez zimu a v skorej jari. Roje sú pre zdravie mojich včelstiev požehnaním a včelnica s mojím retrovčelárením je pre mňa chrámom pre oddych.


Moja, niekoľko rokov úspešná protirojová metóda, ma v túto jar sklamala. Včelstvo, ktoré 16.apríla husto obsadalo uličky v dvoch nadstavkoch JU, som v ten deň rozdelil, plodiskové plásty som uložil v dvoch nadstavkoch nad seba a zvyšnú časť úľového priestoru som vyplnil medzistienkami. Včely rozostavali dve medzistienky a naraz so stavbou diela prestali. Po týždni prišlo viacdňové ochladenie s mrázikmi, včely nemali možnosť lietať a rojová nálada bola tu.


V sobotu, 7.mája, sa včelstvo vyrojilo. Roj som osadil na medzistienky v nadstavku na základni pôvodného úľa odkiaľ vyletel. Na nadstavok s rojom som položil medzidno a naň som nadstavil dve debničky s plodom a včelami, čo roj zanechal v úli. Takto postupujem v úľoch Warre už 13 rokov a ešte som neprišiel o výťažok medu. Roj postaví nové dielo v celom nadstavku a nadstavený odloženec, zostatok z roja, vychová mladú matku. Aby mladá matka zo snubného letu trafila domov, označil som farebne nadstavok odloženca. Asi o mesiac, čo bude v mojej lokalite pred hlavnou letnou znáškou, včelstvá spojím. Všetky lietavky usilovne pracujú v nadstavku s rojom a mladušky z odloženca zas strážia svoj letáč. Každým dňom budú aj v odloženej časti pôvodného včelstva pribúdať lietavky.


Včely potrebujú na stavbu diela teplo, vlhko, peľ a nektár. Takéto podmienkiy na jar môžu byť v období kvitnutia rakyty v top nadstavku úľovej zostavy. V najspodnejšom nadstavku včely na severnom Slovensku v skorej jari nestavajú a možno ani na dolniakoch nie. A u nás, pod Chočom, sa rámiky na stavbu trúdieho diela dávajú stavať včas na jar v top nadstavku na pozícii 2 a 9. A včely musia husto obsadať uličky. Už som tu jeden z jarných postupov v niektorom príspevku zverejnil. Je to postup zameraný proti rojeniu a na stavbu nového diela.


Postavené plásty s trúdím dielom a so zaviečkovaným trúdím plodom treba pravidelne z rámikov vyrezať.

Demaree Plan je spôsob predchádzania rojeniu známy v anglosaských krajinách. Mohli by sme ho tiež nazvať dištancovaním plodu od matky. Matku dáme na 1 až 2 nezaviečkované plodové plásty do najspodnejšieho nadstavka. Zvyšok priestoru bude vyplnený súšami a medzistenami. Naň položíme mriežku a mednú komoru, prípadne nadstavok s medom alebo inými plástami bez plodu. Celkom navrch postavíme nadstavky s plodom a zatvoríme na nich očká. Po 10. dňoch prehliadneme plodové plásty a odstránime všetky matečníky. Za 21 dní sa tu všetok plod vyliahne a včely tu môžu znášať med. Ak má východzie včelstvo už zaviečkované matečníky, musíme ku zamedzeniu rojenia radšej zvoliť preleták.
Farmár s veľkým množstvom včelstiev musí používať priemyselné techniky včelárenia. Ale my, drobní včelári, sa pri našich desiatich alebo pätnástich včelstvách môžeme zabávať aj tradičnými postupmi našich dedov.



Preleták v ležane.

Materínec sa dá v sezóne využiť ako ležan pre produkčné včelstvo.

Preleták v nadstavkovom úli.





1 komentár: