štvrtok 2. júna 2011

Už týždeň včelárom

Ivan z Nitry sa pustil s láskou do fandenia včielkam. Svedčia o tom jeho obavy o prvú včeliu rodinu, ktorú nainštaloval na záhrade v úli Warré.

Dnes je tomu týždeň čo sme osadili včely do úľa. Každý deň ich pozorujeme minimálne dvakrát cez zadné okienko. Neviem, či ich tým veľmi nerušíme, pretože keď odokryjem okienko niektoré sa pokúšajú cez sklo vyletieť von. Mám pocit že by stačilo pozrieť ich pri práci raz za 3 dni. 
Včely sú zavesené na stropných latkách a budujú dielo. Zatiaľ ho veľmi nevidieť, ale miestami, keď sa včely hýbu, vidím, že prostredný plást diela (je bielej farby) je už vysoký okolo 20-22cm, možno aj viac ako je vysoký vrchný nadstavec. Momentálne je u nás po kvete agátu, takže teraz asi toho veľa nekvitne. Kamarát, včelár Ľubo, má pochybnosti či včely teraz budú mať z čoho dielo vybudovať, a či ich netreba prikrmovať.


V prvé dni som mal pocit, že včelám je v úli chladno. Pripchal som dva otvory v strieške štoplom. Včera, už večer asi o 9:30, som bol pozrieť na úľ a včely upchávali otvor letáčika. Myslím že bránili prúdeniu vzduchu v úli. Zapchal som aj tretí otvor, a nechal som len jeden vetrací otvor spredu striešky. 
Poprosím Vás o radu, na čo si mám dať pozor v najbližších dňoch, či týždňoch, aby som niečo nezanedbal. 
Videl som, že moje fotky z osádzania úľa včelami ste dali hneď na internet, a teším sa že sa rodina prírodných včelárov rozrastá aj o iných, podobne zmýšľajúcich. Máte na tom veľkú zásluhu. 

Ja ďakujem Ivanovi za uznanie, perfektnú komunikáciu, spoľahlivosť a vrelé jednanie. Mám radosť, že sa včielkam darí. Pozorovanie cez okienko ich neruší, to len idú za svetlom. A ten postavený plást nemôže byť dlhší ako 20 cm, pretože v pokračovaní stavby včielky zastavia trámiky v spodnom nadstavku, kde budú v stavaní prírodného diela pokračovať až keď vystavajú horný box. Včely treba prikrmovať sirupom 1:1, treba im dať aspoň 4 kg cukru keď už nie je znáška. Nech si dostavajú dielo a urobia minimálne zásoby. Špunty v strieške treba vybrať, tie štyri očká tam musia byť otvorené celoročne. Včely na letáči sú strážna služba, kontrolujú vchod do úľa. Sú teplé dni aj noci a musia vetrať. Úľ je živá odparka, musia zahustiť donesený nektár na 80 % sirup. Preto musia zabezpečiť výmenu vzduchu v úli. Včelám nie je zima, nezamrznú, zima a mráz im neškodí, škodí im vlhkosť a tú treba z úľa odvádzať. 
Želám veľa profesných úspechov.

1 komentár: