piatok 27. mája 2011

Jarný med

Moje divoké stádo Warré stihlo za tri mesiace, od Mateja, 24.februára, kedy začali včelstvá plodovať, do Urbana, 25.mája, kedy odkvitli v mojej lokalite ovocné stromy, všetko, čo k jarnému rozvoju včelstiev patrí. Zmocneli, nanosili jarného medu, aj sa rojili. Tento rok je v našej dedine mimoriadne veľa rojov. Starší priatelia, ktorí majú po pätnásť, dvadsať úľov, zbierajú každý deň aj po päť rojov. Pritom nezabudnú radostne skonštatovať, že len zdravé včelstvá sa roja. Aj tie moje neodolali mesiacu lásky a všetky sa vyrojili. Skontroloval som ich, pričom som v troch rodinách chytil a zatvoril do klietok 24 práve narodených matiek. Zatelefonoval som kamarátovi, ktorý ma ešte v marci požiadal o niekoľko matiek a daroval som mu ich. Potešil sa takému hojnému počtu, pretože mu cez zimu padlo až 80 % včelstiev a teraz chce stratu nahradiť odložencami.

Na druhý deň po Urbanovi, 26.mája, som poťažkal medníky a keďže sa mi zdali byť ťažké ako "cent", ihneď som z nich postupne vyrezal plásty s jarným medom z vŕb, ovocných stromov, tŕniek a tŕpok a med som vylisoval. Vonku bolo príjemne slnečno a teplo, takže medík ľahko odtekal rovno do fliaš. Chutí vynikajúco, cítiť v ňom príchuť po kôstkach a fantasticky vonia. Bolo ho 10,5 kg na rodinu Warré. Zlatý priemer, ktorý moje včelstvá aj v minulosti dosiahli počas včasnej znášky v úľoch Béčko a Optimal. Včielky môžu spracovať len toľko nektáru, koľko im ho príroda poskytne. Na úľovej zostave nezáleží, pretože úľ medu nenosí!
Kvalita obrázkov je katastrofálna, ospravedlňujem sa.

1 komentár:

  1. Gratuluji k prvnímu letošnímu "zlatu".I já už si užívám lahodné chuti květového medu ze stanoviště.
    Tady je s rojením zatím celkem klid oproti loňskému roku.To byl extrém na rojení.
    Pěkný den Míra.P

    OdpovedaťOdstrániť